پارسال بود که سازمان بهداشت جهانی هشدار داد اعتیاد به انجام بازیهای رایانهای بعنوان یک بیماری شناخته میشود. به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آسوشیتدپرس؛ سازمان بهداشت جهانی، پارسال (1397) در ردهبندی جدید خود اعلام کرد بازیهای رایانهای و اعتیاد به آن نوعی مشکل روانی است که بیماری محسوب میشود؛ البته این ردهبندی مخالفانی نیز داشت، اما این سازمان در ردهبندی جدیدترین بیماریهای خود نام بازیهای رایانهای را هم آورد تا توجه کشورها را به این مشکل فزاینده جلب کند. سازمان بهداشت جهانی با استناد به تحقیقات گسترده در این رابطه، در آخرین ویراست طبقه بندی بین المللی بیماریها موسوم به ICD-11، زیرمجموعه جدیدی به عنوان «ناهنجاری گیمینگ» را وارد کرده است. این طبقه بندی، بیش از ۵۵ هزار آسیب، اختلال و عوامل مرتبط با مرگ را پوشش داده است. آخرین به روزرسانی این طبقه بندی موسوم به ICD-11 کاملا بهطور الکترونیک منتشر شده است و این امکان را به پزشکان میدهد تا به آسانی از سراسر جهان به آن دسترسی داشته باشند. بر اساس این طبقه بندی امکان جبران خسارت از سوی کمپانیهای بیمه برای اختلالات مرتبط با بازیهای ویدیویی وجود دارد و همچنین تاثیر اعتیاد به بازیهای ویدیویی بر روی سلامت جنسی تحت پوشش قرار گرفته است. شیخار ساکسینا، متخصص سلامتی روانی سازمان جهانی بهداشت میگوید: «بر اساس تحقیقات جهانی، در برخی از شدیدترین موارد، معتادان به بازی ویدیویی و دیجیتال تا ۲۰ ساعت در روز بازی میکنند و حتی لذت خوابیدن، غذا خوردن، کار یا مدرسه ودیگر فعالیتهای روزمره را از دست میدهند.» با این حال او افزوده است که تنها اقلیت کوچکی از افرادی که بازیهای ویدیویی و دیجیتال بازی میکنند دچار اختلال روانی میشود. از نظر شیخار ساکسینا آگاهی از علائم اولیه اعتیاد به این بازیها میتواند به جلوگیری از تبدیل آن به اختلال روانی کمک کند. این متخصص سلامتی روانی همچنین میگوید تنها در صورتی که رفتارهایی مانند ساعات زیاد بازی در روز برای یک سال ادامه یابد، خطر آن وجود خواهد داشت که تبدیل به یک اختلال روانی شود. در پاسخ به این تصمیم سازمان جهانی بهداشت، «ائتلاف بازیهای ویدیویی» با نام اختصاری ESA که یک گروه لابی در این صنعت به شمار میرود گفته است که محصولاتشان در تمام انواع پلتفرمها، برای بیش از ۲ میلیارد کاربر در سراسر جهان، کاملا امن و لذت بخشند. اتحادیه ESA به نمایندگی از صنعت بازیهای ویدیویی در بیانیهای عنوان کرد «این تحقیقات و تمام گزارشهای مرتبط در هر صورت بینتیجه خواهد ماند». به گفته سازمان جهانی بهداشت، وابستگی به "بازیهای ویدیویی و دیجیتال" یک تیپ رفتاری است که میتواند چندان شدتی بگیرد که بر دیگر علایق فردی غلبه پیدا کند. اکنون «ناهنجاری گیمینگ» در کنار ناهنجاری اعتیاد به قمار، در دسته «اختلالات رفتاری» قرار گرفته است. در حالی که دفعات قبل، ناهنجاریهای مرتبط به زیاد بازی کردن صرفا یک اختلال معرفی شده بود. متخصصینی که زیرمجموعه سازمان جهانی بهداشت هستند موظف شدند گزارش نتایج فعالیتهای خودشان را درباره ی بیماران این دسته تا ژانویه 2022 تحویل دهند.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |