به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دکتر محمد حاتمی، رییس سازمان در برنامهی زنده تلویزیونی «دکتر سلام» شبکهی آموزش با موضوع آثار روانشناختی کرونا حضور یافت و گفت: ما روانشناسان #کووید_۱۹ را نه فقط یک بیماری بلکه آن را یک بحران میدانیم که حدود دو سال است که زندگی مردم را در همهی ابعاد (سیاست، فرهنگ، خلقیات، روابط اجتماعی و..) تحت تاثیر قرار داده است. برای کودکان و نوجوانان که در مرحلهی رشد و تحول بودهاند، مشکلات زیادی را به وجود آورده است از جمله روی رشد اجتماعی، شناختی و هویت آنها تأثیر گذاشته است. وی افزود: در زمان فعلی، مردم غیر از بحران کرونا با بحران دانش، زندگی دیجیتالی و معیشت ناشی از کرونا روبرو هستند. کرونا به دلیل ماهیتش، همگرایی و همدلی را کاهش داده. جامعه را اینگونه میتوانیم تبیین کنیم که یک رأس آن مردم، رأس دیگر حاکمیت و رأس دیگر متخصصان هستند. کرونا بین آنها فاصله ایجاد کرده است. در قدم اول باید این سه رأس نزدیک شده و به نحو احسن از سرمایههای اجتماعی استفاده شود. دکتر حاتمی افزود: ما به زودی به مرحلهی پساکرونا وارد میشویم؛ اما تاریخ مشخصی برای آن وجود ندارد، کرونا تغییرات زیادی در زندگی مردم ایجاد کرده است و عوارضی را به دنبال داشته است. یکی از عوارض مهم روانی آن، تنهایی و به دنبال آن افسردگی است. این تنهایی نیاز مردم به گفتوگو و مشاوره را افزایش داده است. در زمان فعلی باید نخبگان وارد میدان شوند، خصوصا فرصت را برای روانشناسان و مشاوران که در کنار مردم قرار گیرند، فراهم آوریم. ۴۰/۰۰۰ عضو ما آمادهی ایفای این نقش تاریخی هستند. اما در این مسیر مشکلاتی هست از جمله مسئلهی خدمات روانشناسی و مشاوره به عنوان یک ضرورت ملی در ستاد تعریف شود. ضمن فرهنگسازی حتی هوشمندسازی مشکلات استفادهی مردم از خدمات روانشناسی و مشاوره در شرایط بحران رفع شود، بیمههای پایه و تکمیلی که در قانون برنامهی ششم مصوب شده و باید دولت آن را اجرایی کند و تا این لحظه این اتفاق به وقوع نپیوسته است ما به دنبال آن هستیم همانطور که مردم به پزشک مراجعه میکنند، به روانشناس و مشاور هم مراجعه کنند و از خدمات روانشناسی و مشاوره از طریق بیمههای پایه و و تکمیلی استفاده نمایند. این یکی از راهکارهایی است که باید ما این را در سیاستگذاریهایمان، برنامهریزی ها و ساختارسازیهایمان اجرایی کنیم. وی ادامه داد: در قرارگاه کرونا، در حال تهیهی گزارشی برای آقای رییسجمهور هستیم و اطمینان دارم ریاستجمهوری این موضوع را حل خواهند کرد. وی ادامه داد: اسفند ۹۸ که مدارس تعطیل شد، کودکان و نوجوانان در سن تحول و رشد بودند و این رشد و تحول باید در فضایی مانند نقشپذیری اجتماعی، مدرسه، دوستان و خانواده شکل گیرد. قرنطینه و محدودیت ایجاد شده، رشدی که باید در بستر خانواده، اجتماع، دوستان و سایر مؤلفههای دیگر شکل گیرد را حذف کرد و فقط خانواده باقی ماند و خانوادهای که خودش تحت تأثیر مشکلات ناشی از کرونا قرار داشته و دارد. او افزود: ۱۲ سالگی برای دختران و ۱۳ سالگی برای پسران که تفکر شناختی شکل میگیرد، هویت هم شکل میگیرد. هویت یعنی پرسشگری در خصوص خود، دنیای بیرون و دنیایی که برایشان ناشناخته است، دارند. چون تفکر انتزاعی در آنها شکل میگیرد، هویتشان هم در حال شکلگیری است و پاسخ این سؤالات باید در بستر اجتماع و در اثر فراز و فرودهایی که در روابط اجتماعی تجربه میکنند شکل گیرد و پاسخ داده شود که در زمان فعلی امکان محقق شدن آن وجود نداشته است. دکتر حاتمی گفت: طی بررسیها ۶۰ درصد علت مراجعهی خانوادهها به روانشناسان دربارهی فرزندانشان بوده است که در زمان قرنطینه مشکل داشتهاند. پیشآگهی ما این است چون نوجوانان در قرنطینه بودند و به سؤالات آنها پاسخ داده نشده است، تأخیر هویت دارند که باید جبران شود. وی در مورد توصیه به والدین و آموزش و پرورش گفت: بعضی از کشورها ماننده کره جنوبی و اسکاندیناوی، آلمان مدارسشان را کامل تعطیل نکردند، آنها فرصتهایی را برای خانوادهها ایجاد کردند که همان نقشپذیری اجتماعی صورت گیرد و از همه مهمتر آموزش استفاده از فضای مجازی به دانشآموزان را اجرا کردند که در کشور ما این آموزش به والدین و به دانشآموزان صورت نگرفته است. دانشیار دانشگاه خوارزمی افزود: دانشآموزان از فضای اجتماعی دور شدند و نیازهایشان هم رفع نشده است. دکتر حاتمی گفت: وقتی نیازهای نوجوانان به دلیل محدودیتها امکان رفع شدنش وجود ندارد، کودکان و نوجوانان روابطشان با والدین آشفته میشود. ما تصور میکنیم میتوانیم از طریق قانعسازی، رفتار فرزندان خود را تغییر دهیم، اما آنها با عمل خود با ما سخن میگویند، زمانی که مثلا کودک یا نوجوان تلویزیون را خاموش میکند با این رفتارش میگوید مادر به من توجه کن. در قرارگاه کرونا سخنانی را مطرح کردیم که کلاسهای مدارس حتما حضوری برگزارشود. وی در انتها افزود: ما طرح استفاده از ظرفیت روانشناسان و مشاوران سازمان در مدارس را به وزیر و آموزش پرورش قبلی بیان کرده بودیم و انشاءلله به محضر وزیر آموزش پرورش فعلی نیز خواهیم رساند.
منبع: روابط عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |