بسمه تعالي
« اساسنامه انجمن صنفي کارگري روانشناسان و مشاوران اعتیاد استان تهران»
فصل يکم – کليات
ماده 1- هدف:
به استناد ماده 131 قانون کار جمهوري اسلامي ايران و در اجرای آييننامه انجمنهاي صنفي و کانونهاي مربوط و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانوني و بهبود وضع اقتصادي کارگران که خود متضمن حفظ منافع جامعه نيز باشد؛ اين انجمن صنفي تشکيل ميگردد.
ماده 2- نام، حوزه فعاليت و اقامتگاه قانوني انجمن صنفي:
نام - انجمن صنفي کارگري روانشناسان و مشاوران اعتیاد استان تهران که در اين اساسنامه به اختصار «انجمن صنفي» ناميده ميشود.
حوزه فعاليت انجمن صنفي: حوزه جغرافيايي استان تهران و محل استقرار دفتر مرکزي آن در استان تهران شهرستان تهران به آدرس میدان امام حسین، خیابان دماوند، خیابان اقبال لاهوری، کوچه منصور، کوچه گلمحمدی، پلاک 4، واحد 1 ميباشد.
تبصره - هيأت مديره ميتواند هر زمان که ايجاب نمايد، نشاني انجمن صنفي را در محدوده حوزه فعاليت خود تغيير داده و مراتب را همزمان با اطلاع به اعضا -از طريقي که به تصويب مجمع عمومي رسيده باشد- بطور کتبي به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي نيز منعکس نمايد.
ماده 3- وظايف اساسي و عام انجمن صنفي:
1- کوشش در جهت استيفاي حقوق و خواستهاي مشروع و قانوني اعضا از طريق ايجاد زمينههاي مساعد به منظور نيل به اهداف انجمن.
2- برنامهریزی و پیگیری گزارشات و دفاع از حقوق صنفی اعضا.
3- تلاش برای آموزش فرهنگی و اجتماعی اعضا به منظور ارتقای سطح آگاهیهای لازم در شناخت و تأمین حقوق اعضا.
4- تلاش در بررسی و تحقیق در خصوص مشکلات، نارساییهای اقتصادی، مهارتی، افزایش بهرهوری و ارائه پیشنهادات به اعضا، مدیران و مسئولان مربوط.
5- جمع آوري اطلاعات، بررسي و تحقيق درباره مشکلات، شناخت نيازها و اولويتها.
6- دريافت وروديه، حق عضويت و کمکهاي مالي داوطلبانه اعضا.
7- همکاري در جهت تأسيس، تقويت و گسترش شرکتهاي تعاوني و صندوق قرضالحسنه مربوط به وظايف انجمن صنفی و تلاش جهت تأمین امکانات رفاهی اعضا با رعایت مقررات مربوط.
8- همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت شناخت بهتر مشکلات کارگری و اجرای قانون کار.
9- حمايت و دفاع از حقوق و منافع صنفي و حرفهاي اعضا از طريق ارائه پيشنهاد و جلب پشتيباني مراجع و سازمانهاي دولتي و ملي.
10- خريد، فروش و تملک اموال منقول و غيرمنقول انجمن صنفي به نام و به حساب انجمن صنفي مشروط بر آن که به قصد تجارت و جلب نفع نباشد.
11- شرکت در مذاکرات حرفهاي با ساير سازمانهاي کارگري ذيربط مشمول قانون و انعقاد پيمانهاي دستهجمعي با سازمانهاي کارفرمايي.
12- پيوستن به انجمنهاي صنفي همگن به منظور تشکيل يا عضويت در کانون با رعايت مقررات قانوني.
13- فعالیت مشترک با کانون انجمن های صنفی مربوط در حدود قوانین و مقررات کشور.
14- همکاري با ساير تشکلهاي صنفي مربوط و انجام ساير وظايف و اختياراتي که به موجب مقررات قانوني بر عهده انجمنهاي صنفي قرار داده شده يا خواهد شد.
ماده 4- وظايف اختصاصي انجمن صنفي:
1- بررسی، تدوین و اعلام شرایط پذیرش همکاری اعضا با مراکز مختلف درمان اعتیاد.
2- بررسی، تدوین و اعلام شرح وظایف و اختیارات قانونی روانشناسان و مشاوران مراکز مختلف درمان اعتیاد (مطابق با پروتکلهای درمانی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره).
3- برپایی گردهماییها، میزگردها، جلسات عمومی، مجامع، کارگاهها، جلسات هماندیشی، اجلاسها، سمپوزیومها، کنگرهها، نشستها، مناظرهها و رویدادها درباره موضوعات مختلف صنفی و علمی.
فصل دوم
شرايط عضويت، تعليق، سلب عضويت و منابع مالي انجمن صنفي
ماده 5 – شرايط عضويت:
کليه کارگران واجد شرايط زير ميتوانند به عضويت اين انجمن صنفي درآيند:
1- تابعيت ايران
2- شاغل در حرفه درمان اعتیاد و دارای حداقل مدرک کارشناسی در رشتههای روانشناسی و مشاوره که دورهی آموزش درمانهای غیر دارویی سوء مصرف مواد ویژه روانشناسان یا دورهی آموزش درمانهای روانشناختی مواد محرک (مدل ماتریکس) را از مراکز مجاز آموزشِ اعلام شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذرانده و دارای حداقل 23 سال (تمام) سن باشد.
3- نداشتن محکوميت کيفري مؤثر در محروميت از حقوق اجتماعي.
4- قبول و تعهد اجراي مقررات اين اساسنامه و تصميمات و مصوبات قانوني ارکان انجمن.
5- پرداخت ورودیه و همچنين پرداخت حق عضويت به طور مرتب.
6- پذیرش و تعهد به نظامنامه اخلاق حرفهای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران.
7- در حال تحصیل یا دارای مدارک تحصیلی در رشتههای پزشکی و پیراپزشکی نباشد. (قبل و حین عضویت)
8- عدم سوء شهرت حرفهای و اجتماعی و عدم اعتیاد به مواد مخدر.
تبصره 1- کليه واجدان شرايط ميتوانند آزادانه عضويت انجمن صنفي را بپذيرند و هيچکس را نميتوان به قبول عضويت در انجمن صنفي مجبور يا از قبول عضويت آن منع نمود.
تبصره 2- شکايت در خصوص عدم پذيرش عضويت متقاضيان به دليل عدم احراز شرايط عضويت توسط هيأت مديره، در اولين جلسه مجمع عمومي مطرح مي شود و تصميمات مجمع در اين زمينه قطعي است.
تبصره 3– در صورتي که هر يک از اعضا شرايط عضويت انجمن صنفي را از دست دهد؛ از عضويت در انجمن صنفي مستعفي شناخته ميشود، ليکن ملزم به انجام تعهدات قبلي است.
ماده 6 - موارد تعليق يا محروميت از عضويت انجمن صنفي:
1- عدم پرداخت به موقع حق عضويت تعيين شده با توجه به ماده 9 اين اساسنامه (با اعلام مسئولان مالي انجمن صنفي).
2- عدم رعايت مفاد اين اساسنامه و توصيهها و تصميمات قانوني هريک از ارکان انجمن صنفي (با اعلام هيأت مديره انجمن).
3- از دست دادن شرايط مندرج در ماده 5 اين اساسنامه.
4- آرای قطعي صادره از سوي مراجع قضايي کشور.
تبصره - در موارد بندهاي 1 و 2، عضويت شخـص مورد نظـر تا تشکيل مجمع عمومي به حالت تعليق درمیآيد و تا رفـع تعليـق، درمجمـع عمومي حق راي نخواهـد داشت.
ماده 7- منابع مالي انجمن صنفي:
الف – وروديه براي هر عضو که فقط براي يک بار دريافت ميگردد و مبلغ آن توسط مجمع عمومي عادي به میزان صد هزار ریال معين ميگردد.
ب - حق عضويت ساليانه به مبلغ هفتصد و پنجاه هزار ریال که توسط مجمع عمومي عادي معين ميگردد.
ج – کمکهاي مالي داوطلبانه اعضا در حد توانايي به اختيار کمک دهنده.
تبصره 1- قبول و دريافت کمکهاي مالي از ساير اشخاص حقيقي و حقوقي غير عضو منوط است به اطلاع کتبي به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
تبصره 2- انجمن صنفي داراي حداقل 3 دفتر با عنوانهاي دفتر عضويت و دفتر امور مالي و دفتر صورتجلسات هيأت مديره ميباشد.
ماده 8-کليه اعضا بايد باتوجه به ماده 7 حق عضويت خود را مرتباً به خزانهدار پرداخت و يا به حساب بانکي که انجمن صنفي تعيين و اعلام ميکند واريز و رسيد بانکي را به خزانهدار تسليم نمايند.
تبصره 1- دريافت و جمعآوري حق عضويت و ساير منابع مالي بايد به موجب قبضهاي چاپي شمارهدار باشد و به امضاي ریيس هيأت مديره و خزانهدار انجمن صنفي برسد.
تبصره 2- مبالغي که به عنوان وروديه و حق عضويت دريافت ميشود؛ قابل استرداد نيست.
تبصره 3- هيأت مديره نميتواند منابع مالي انجمن صنفي را خارج از حدود مقرر در اين اساسنامه به مصرف برساند.
ماده 9- چنانچه هر يک از اعضا حداکثر ظرف مدت 3 ماه بعد از موعد مقرر از پرداخت حق عضويت خودداري نمايد، از طرف خزانهدار به وي اخطار کتبي داده ميشود. چنانچه از تاريخ اخطار، حداکثر ظرف يک ماه بدون عذر موجه اقدام به پرداخت حق عضويت عقبافتاده ننمايد، با تصويب هيأت مديره، عضويت شخص مذکور در انجمن صنفي، به حالت تعليق درميآيد. اخراج يا قبول مجدد عضويت آنان از اختيارات مجمع عمومي عادي ميباشد.
تبصره - تشخيص موجه بودن عذر اعضاي مورد نظر با هيأت مديره خواهد بود.